Expertise

Full service als het kan, lean and mean als het moet. Zo helpt ik organisaties met digital employee experience (#DEX), intranet en digital workplace. Ik ondersteun opdrachtgevers met strategieontwikkeling en digitale vaardigheden, contentmigratie en gebruikerstests, governance en beheer, implementatie en adoptie, en continue optimalisatie. Om hun digitale werkomgeving en digital employee experience verbeteren. En zo van een digital workplace een meer human workplace maken.

Expertise

Ik ondersteun opdrachtgevers bij interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking. Met hun digitale werkomgeving en digital employee experience (#DEX) verbeteren. En bij hybride werken en digitaal (samen)werken. Zo help ik organisaties om hun medewerkers bereiken, bedienen en betrekken.

Daarvoor beantwoord ik vragen als:

  1. Hoe bereik je medewerkers zodat ze geen belangrijke berichten meer missen?
  2. Hoe vinden mensen cruciale informatie op tijd, waardoor ze klanten beter kunnen helpen?
  3. Hoe organiseer je hybride werken in een post-corona organisatie?
  4. Hoe betrek je medewerkers zodat de kwaliteit van het werk verbetert
  5. Welke rol speelt de digitale werkomgeving in dit alles?

Diensten

Ik ondersteun organisaties met:

Digital employee experience

Digital employee experience is een holistische en strategische manier van denken over en kijken naar (digitaal) werken en samenwerken, en de impact daarvan op mensen en organisaties. Het biedt een raamwerk om ontwikkelingen als intranet en digital workplace te kaderen én om digitale vaardigheden van medewerkers te peilen en verbeteren. Zo staan tools en skills in een breder perspectief, beter in lijn met organisatiedoelstellingen en met de behoeften en verwachtingen van medewerkers.

Samen met Tabhita Minten schreef ik ’s werelds eerste boek over digital employee experience. Dit “leading work” (dixit James Robertson) is verkrijgbaar in het Nederlands en in het Engels.


Strategie

Aan de hand van een beproefd model breng ik organisatievisie, behoeften van medewerkers, (on)mogelijkheden van technologie én van de fysieke werkplek bij elkaar. Op het snijpunt van deze vier perspectieven vind ik de ingrediënten voor de strategie. Die strategie voor intranet, digital workplace en digital employee experience (#DEX) ontwikkel ik altijd in co-creatie met de opdrachtgever.


Digitale vaardigheden

In digital employee experience hebben de behoeften, werkomgeving en digitale vaardigheden van medewerkers een belangrijke plaats. Wat hebben mensen nodig om hun werk te kunnen doen? Hoe staat het met communicatie- en informatievaardigheden? En hoe krijgen zij hun digitale skills op een hoger niveau? We ontwikkelen hiervoor in co-creatie persona’s en employee journeys, en trainen en coachen medewerkers op het gebied van digitaal werken, communiceren en samenwerken.


Onafhankelijke platformaanbeveling

Ik heb geen voorkeur voor technologie en werk onafhankelijk van leveranciers. Een landschap van elkaar aanvullende tools, een kant-en-klare cloudapplicatie of een maatwerkoplossing: ik kan voor opdrachtgevers altijd het best passende technisch palet selecteren. Ik schrijf epics en user stories, help bij (het voorbereiden van) een aanbesteding en ben bekend met verschillende inkoopmethoden.


Inkoop en aanbesteding

Strategie en platformaanbeveling helpen u een heel eind op weg. Maar hoe kiest u nu de juiste oplossing én leverancier voor het intranet of de digital workplace? Ik help om een inkoop- of aanbestedingstraject voor te bereiden en begeleiden, en beoordeel samen met u de presentaties, offertes en demo’s van potentiële leveranciers. Zo maakt u uiteindelijk de beste keuze voor uw strategie én uw organisatie.


Content

Zonder content geen intranet of digital workplace. Daarom inventariseer en beoordeel ik de content op uw huidige omgeving op kwaliteit. Ik stel een contentstrategie op, ontwerp en test een navigatiestructuur, en adviseer over en begeleid een contentmigratie. Ook help ik redactieprocessen en redactieteams opzetten en trainen.


Implementatie en adoptie

Een nieuw intranet of digital workplace wordt niet vanzelf gebruikt. Dat vraag tijd, aandacht, communicatie, en activatie van medewerkers. Dat begint al bij het bepalen van strategie en de keuze voor een platform. Maar ook na lancering van nieuwe functionaliteit blijft er werk aan de winkel. En ik help medewerkers meer en betere digitale vaardigheden op te doen, wat het gebruik van digitale werkomgevingen ten goede komt.


Governance en beheer

Digital employee experience kan altijd beter. En een intranet of digital workplace is nooit af. Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft. Doorlopend nieuwe en verbeterde content en functionaliteit ontwikkelen en de #DEX steeds verder verbeteren, vraagt om eigenaarschap. Om sturing op inhoud en proces, en stevig dagelijks beheer. Ik help dan ook om dit in te richten en bewaken.


Continue optimalisatie

User experience (UX) design omvat zowel ontwerp als proces. Wat vraagt uw medewerker van uw organisatie? Hoe faciliteert uw intranet dat? Wat kan beter, sneller, gemakkelijker? Ik test voor medewerkers belangrijk taken, content en functionaliteit en ontwerp nieuwe ideeën. Om vervolgens weer te testen en te leren of de digital employee experience (#DEX) is verbeterd.

Resultaat

Met als resultaat: betere digitale tools én digitale skills, efficiëntere en effectievere interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking, maar ook: lager verzuim en verloop, en hogere betrokkenheid, productiviteit en klanttevredenheid.

En bovenal: gelukkiger medewerkers die meer tijd hebben voor hun echte werk: klanten, patiënten, studenten, huurders, donateurs of gasten bedienen. Medewerkers die tot bloei komen. En zo van een digital workplace een meer human workplace maken.